elkepepermans51@gmail.com | 0499/34.77.51

Doe jij aan zelfzorg?

Doe jij aan zelfzorg?

Deze vraag werd me een tijdje geleden gesteld, toen ik startte bij Tejo Antwerpen. De vraag was eigenlijk “Hoe zorg jij voor jezelf als psychotherapeut?”. Het heeft me sindsdien niet meer losgelaten. Als psychotherapeut zorg ik oa. voor mezelf, en daardoor ook voor de mensen in mijn praktijk, door minstens een kwartier de tijd te laten tussen 2 afspraken. Dat geeft mij de tijd om nog een paar notities te nemen die belangrijk zijn voor de volgende sessie. Het geeft me ook de tijd om me voor te bereiden op de volgende persoon.

In het boek “Tijd voor de ziel” van Mia Leijssen (psychotherapeute en leraar aan de K.U.Leuven) las ik een stukje tekst waarin in mezelf herken. Mia Leijssen schrijft “Zo kies ik er bewust voor om aan het begin van een therapiesessie een soort “sacrale ruimte” te maken. Ik neem daartoe vooraf even tijd om stil te staan bij mezelf, me bewust te zijn van wat me bezighoudt, eventuele problemen aan de kant te schuiven en mijn hart te openen voor de persoon die ik ga ontvangen. Soms zing ik een mantra waarmee ik een rustige en positieve sfeer in mezelf bevorder en verbinding maak met mijn hogere Zelf.” Ik vind dit heel mooi omschreven. Ik luister vaak eventjes naar rustige muziek, dat help me om bij mezelf te komen. Door dit intermezzo kan ik helemaal aanwezig zijn voor de volgende persoon.

De vraag deed me ook nadenken over hoe ik voor mezelf zorg in mijn privéleven. Ik combineer 3 jobs, 2 opleidingen en nog een paar workshops. Daarnaast moet ik nog een eindwerk schrijven dit schooljaar. Het is een beetje teveel van het goede, maar sommige kansen kan je niet laten liggen. Zelfzorg zal dus heel belangrijk worden. Een eerste vorm van zelfzorg is alvast mijn beslissing om na dit schooljaar gedurende 1 jaar geen opleidingen meer te volgen. Ik ben benieuwd of “de eeuwige student” in mij dit zal volhouden :-).

Maar het gaat vooral over het hier-en-nu, wat ga ik concreet doen? Wat voor mij helpt is elke dag tijd in plannen waarin even niets moet, liefst meerdere keren per dag. Een kwartier of een half uur is vaak al voldoende. Ik plan ze ook echt in mijn agenda. Deze kleine momentjes geven me energie. Ik sta mezelf dan toe om niets te doen.

Er zijn ook wel eens momenten dat het minder goed lukt … , “de perfectionist” in mij kan soms niet even rustig gaan zitten als er nog moet gestofzuigd worden, we hebben nl. een hond die nogal ruift. Hulp vragen en delegeren (ook moeilijk voor velen onder ons) is dan de boodschap. Je hoef het niet allemaal alleen te doen. Gelukkig helpen mijn man en 2 zonen me dan.

Hoe je aan zelfzorg doet is voor iedereen verschillend. Het is een thema dat in de praktijk ook regelmatig aan bod komt. Zelfzorg kan soms aanvoelen als egoïstisch, maar is dat wel zo? Net doordat je goed voor jezelf zorgt, zorg je ook voor de mensen rondom jou. Als jij gelukkig bent, heeft dat een positieve invloed op je omgeving. Zelfzorg is verschillend van zelfopoffering, daar verlies je je energie van. Van zelfzorg stijgt je energieniveau.

Sta er eens bij stil deze week, hoe doe jij aan zelfzorg? Loop je jezelf voorbij of offer je jezelf vaak op? Test het eens uit, neem tijd voor jezelf, zonder schuldgevoelens(!), en merkt het effect op op je energieniveau op. Veel succes en laat het me zeker weten!

Liefs, Elke

Geef een reactie

Sluit Menu